Kort og betalinger

Vipps blir styrket på flere fronter

Vipps styrker merkevaren ved å inngå nye partnerskap, utvikle nye tjenester og å skifte ham.

Nye tjenester kommer i Vipps i kjølvannet av nye samarbeidsavtaler med BankAxept, BankID og Evry. Vipps styrker med dette konkurransekraften her hjemme, men flere nyhetene ser ut til å være tjenester som allerede eksisterer hos de store globale selskapene og de nordiske konkurrenter.

– Kraften vi har fått skal vi bruke til å fortsette å gjøre betaling befriende enkelt. Og vel så viktig, sørge for at vi blir tilgjengelig overalt. Målet er å gjøre Vipps til Norges mest brukte valuta, sier vippssjef Rune Garborg.

– Gjennom å tenke enkelt og utvikle smart teknologi er vi sikre på at vi kan gjøre betaling mye mer lettvint enn det er i dag. Vårt fokus er at det ikke handler betalingen i seg selv, men at folk skal få kjøpe, selge, gi eller få det de ønsker seg på enklest mulig måte. Også skal vi legge andre tjenester på toppen som gir verdi utover det, sier Garborg videre.

En av de nye tjenestene i Vipps, som potensielt blir en av hovedstyrkene, er straksbetaling.

En av nyhetene er nemlig at Vipps’ systemer nå er klare for å overføre penger direkte fra konto til konto med øyeblikkelig virkning. Det betyr at man ikke lenger nødvendigvis må registrere et betalingskort i appen, men kan sende og motta penger direkte fra konto. Planlagt lansering for alle brukere er i løpet av januar 2018.

Dette klarer foreløpig ikke konkurrentene fra GAFA (Google, Apple, Facebook og Amazon) å konkurrere mot, da de er avhengige av at transaksjoner går via kort, hvis du vil ha pengene inn på en bankkonto vel å merke.

Vipps ID: En annen funksjon Vipps nå innfører er «Logg inn med Vipps». Dette er en knapp nettsteder og nettbutikker med innlogging kan legge på sine sider. Når brukeren trykker på knappen åpnes Vipps på telefonen og man identifiserer seg med pin, fingerskanner eller ansiktsskanning. Deretter er man innlogget på siden. Mange bruker allerede tilsvarende løsninger. «Logg på med Facebook» og «Logg på med Google» har vært tilgjengelig i flere år. Neste år vil disse to også tilby vennebetaling til nordmenn.

– Vi kommer til å distribuere dette ganske bredt og selge løsningen til alle nettsteder som ønsker den. Sikkerhetsmessig ligger vi på samme nivå som Facebook og Googles tilsvarende løsninger. Mange av våre brukere har jo identifisert seg med BankID da de registrerte seg hos Vipps, som gjør løsningen enda sikrere, sier Tran i Vipps.

Man kan da spørre seg om Vipps gjør dette for å tjene penger eller for å få informasjon om kundene sine eller for å være der det norske folk er. Facebook og Google sine varianter er gratis å bruke, men til gjengjeld får Facebook og Google masse informasjon om deg og dine nettvaner etc.
– Hvis motivasjonen til Vipps er å tjene penger på dette, skyter de seg i foten, for når konkurrentene er gratis, hvorfor implementere Vipps.
– Facebook og Google har mer å tjene på å få all informasjon om deg og nettbruken din, enn det Vipps har.
– Vil Vipps være standard-løsningen for det norske folk for innlogging på nettet, bør tjenesten være svært enkel å implementere (like enkel som Facebook og Google sine løsninger) og gratis. Da vil Vipps komme i en helt unik posisjon.

Vipps Faktura: EVRY og Vipps inngår et strategisk samarbeid om Vipps Faktura for å gjøre betalingsprosessene for bedrifter og privatpersoner enklere og mer effektive.

«Digitaliseringen handler om å gi brukerne enkle og trygge valg. Gjennom samarbeidet med Vipps får [våre] kunder en helautomatisert verdikjede som forenkler fakturahåndteringen. Forbrukerne får gjennom dette bedre kontroll og oppfølging av egne betalinger», sier konserndirektør Wiljar Nesse i EVRY Financial Services.

EVRY sender på vegne av sine kunder ut om lag 60 millioner fakturaer årlig, og mange av disse er papirfakturaer. Med denne nye Vipps-avtalen på plass ligger alt til rette for at kundene kan gjøre alt elektronisk. EVRY vil sikre at Vipps får den nødvendige fakturainformasjonen og at kundene til enhver tid har oversikt i Vipps-appen eller den kanalen man foretrekker.

«Dette er et gjennombrudd i å digitalisere og forenkle fakturabetalinger i Norge. Vi har en klar ambisjon om å få slutt på papirfaktura, og med EVRY på laget er vi et langt skritt videre», sier Vipps-sjef Rune Garborg.

EVRYs nye betalingsløsning, som er en del av selskapets Core Banking og Payment Suite, integreres nå med Vipps. Betalingsløsningen håndterer alle typer innlands- og utlandsbetalinger for både bedrifts- og privatmarkedet, som gjør at man kan sende faktura til Vipps uten å gå gjennom Vipps-systemet.

Foreløpig er PayPal og Messenger et skritt lenger fremme når det gjelder faktura og enkelthet, og lanserte nylig faktura for privatpersoner rett i Messenger via PayPal som du kan lese om i vår sak: Nå kan du lage og sende fakturaer rett i Messenger via PayPal.

Vipps Hurtigkasse: Den fjerde nye funksjonen kalles hurtigkasse. Den fungerer slik at i nettbutikker som tilbyr Vipps kan man velge Vipps som betalingsmåte og dermed slippe å fylle inn navn og adresse og betalingsinfo. De sier de skal teste den nye løsningen i nettbutikken til Elkjøp, som allerede har en løsning fra Vipps, så det blir spennende å se hva den nye løsningen vil innebære.

Dette finnes også hos utallige konkurrenter, men det norske folk vil helt sikkert bruke dette hvis det bli et alternativ. Igjen, gjør det enkelt å implementere og norske nettbutikker vil bruke det.

Vipps skifter ham og blir oransje

Med denne drakten er tanken å være utrolig enkle å få øye på når vi i tiden fremover vil poppe frem stadig nye steder rundt omkring i Norge. For nå som vi har fått med oss en stor gjeng av nye partnere og eiere, åpner det seg muligheter som vi ikke har hatt tidligere.

Ny identitet rulles ikke ut på alle flater umiddelbart, men vil tas steg for steg. Første steg er å begynne å snakke med kunder og bedrifter i ny drakt. De digitale flatene vil endres gradvis i tiden fremover.

Den oransje profilen har fått gründerne i Payr til å reagere.

— Det er litt merkelig at designbyrået og Vipps velger å gå en retning som er såpass tett opp mot Payrs identitet. Ikke bare med tanke på fargebruk men også justering av logo og typografi, sier markedsdirektør i Payr, Christian Westerberg.

 

Historisk i Sverige: Flere betaler med betal-apper enn med kontanter.

For første gang betaler svenskene oftere med betalapper enn med kontanter. Betal-appene har kommet fra 0-100 på noen få år.

Ifølge undersøkelsen har nesten alle, 97 prosent, brukt kort til å betale med den siste uken, men for betalinger som forekommer noen ganger i måneden er betalingsapper som Swish enda mer populær enn kontanter.

48 prosent oppgir at de har brukt betalapper, mens bare 28 prosent sier de har brukt kontanter.

Kontaktløs betaling passerer 1 million i Norge

Mens julehandelen er i gang for fullt passeres to milepæler for kontaktløs betaling i Norge: 1 million kontaktløse BankAxept-kort i det norske markedet og 1 million betalingstransaksjoner med kontaktløse BankAxept-kort.

– Vi ser nå at nordmenn er i ferd med å trykke denne betalingsmåten til sitt bryst. Vi forventer at veksten i antall kontaktløse transaksjoner vil fortsette med økt styrke, og at flere butikker og kjeder vil ta i bruk kontaktløs betaling. Dette vil utgjøre et tydelig skifte i bruken av digitale betalingsløsninger i Norge, sier Frode Riis Andersen, kommunikasjons- og markedssjef i BankAxept.

Fotnote: Svenske Swish er 5 år

SEB: För att fira årsdagen släpps en helt ny funktion – ’Säg det med Swish’, som gör betalningar mellan privatpersoner mer personliga, och gör det möjligt att skicka en betalning i form av en present. Du kan välja mellan flera olika illustrationer – säg grattis, tack eller överraska någon med Swish. Lägg sedan till din egen hälsning och gör din betalning personlig.

Kilder: Vipps, Dagens Næringsliv, Evry, EWI, Shifter, Finans Norge og SEB

Leave a Reply