Kort og betalinger

Vipps har gagnet på koronakrisen

Stadig flere bruker Vipps når de handler på nett eller betaler på restauranter og i butikker. Så langt i 2020 ligger omsetningen foran budsjettet, og 2021 kan bli første år med overskudd.

Koronasituasjonen og de inngripende smitteverntiltakene har skapt forbrukeratferd som i stor grad har gagnet Vipps. Norske forbrukere har tydd til netthandel, hvor Vipps under koronakrisen har sett den største veksten, og restauranter og butikker har i økende grad lent seg på «Vipps i kassa» som betalingsløsning. Ifølge Vipps har denne typen betalinger gått fra omkring null til nærmere 2 millioner kroner daglig de siste månedene.

Fra 2018 til 2019 økte omsetningen til Vipps fra 776 millioner kroner til 1,38 millioner kroner. Driftsresultat og resultat før skatt gikk i 2019 fortsatt i minus, men mindre enn i 2018. Tapet skyldes i stor grad investeringer.

Figuren er hentet fra kampanje.com.

I tillegg trekker Vipps-sjef Rune Garborg i et intervju med Dagens Næringsliv frem at Vipps nå har begynt å tilby betalinger via utvalgte betalingsterminaler. Tiden vil vise om norske forbrukere omfavner denne betalingsløsningen.

Kilder: dn.no, kampanje.com

Leave a Reply