Bankene i utvalget brukte til sammen 17% mindre på markedsføring i 2020.
Sbanken kutter 20 millioner til markedsføring i 2020, det vil si at banken brukte 45 millioner kroner eller 6,3% av kostnadsbudsjettet til markedsføring.
– I en sammenlikning av markedsføringskostnader blant 16 av Norges større nasjonale og regionale banker er det kun SB 1 Telemark (6,6%) og SB Møre (4%) og SB Vest (4,1%) som øker andelen kostnader for markedsføring i 2020.
Tabell 1: Markedsføringskostnader i prosent av totale kostnader og differansen mellom 2020 og 2019, samt utgifter i millioner til markedsføring.
De mest kostnadseffektive bankene i 2020
Sparebanken Vest og Sparebanken Øst har lavest kostnader i forhold til inntekter (kostnadsprosent) og i forhold til forvaltet kapital.
– Andre banker med lave kostnader er SB1-SR, Haugesund SB, Sbanken, SB Sør og Handelsbanken Norge. Disse skiller seg ut i sammenlikningen.
Tabell 2: Kostnadsprosent og kostnadsprosent uten finansinntekter på konsern, samt kostnader i prosent av gjennomsnittlig forvaltningskapital. Alle tall er for 2020.
Kilder: bankenes kvartals- og årsrapporter