Kort og betalinger

Hvem bør eie informasjonen man gir fra seg ved en betaling?

Betalingsformidling er i en omstillingsfase, og denne utviklingen vil vi se enda mer av i 2022, både nasjonalt og internasjonalt.

Flytting av penger genererer veldig mye info, og spørsmålet rundt hvem som eier denne informasjonen, og ikke minst – ønsker å eie denne informasjonen, var ett av temaene i podkasten «Finanslunsj – Betalingsformidlingskrig i alle kanaler».

GAFA lever av informasjonen du gir fra deg om ditt digitale liv, som de selger videre for at reklame skal treffe bedre på deg som forbruker. Et kjent eksempel er: når man googler et produkt for at man ønsker å kjøpe det, så får man gjerne reklame om det produktet i lang tid etter at man har kjøpt det. Men hvis Google da hadde eid betalingsformidlingen også, så ville de visst at man hadde kjøpt produktet og kunne dermed reklamert for noe annet og enda mer målstyrt.

I tillegg til Big Tech selskapene fra USA, ser vi både superappene fra Asia (kinesiske WeChat og Alipay, Paytm i India, Grab i Singapore, GoTo i Indonesia og Kakao i Sør-Korea), men også betalingsappene som opprinnelig stammet fra fintech: amerikanske PayPal, svenske Klarna og britiske Revolut.

Seniorrådgiver Frode Lervik i PA Consulting sier til Finansfokus at Paypal, Revolut og Klarna i dag har sin kjernevirksomhet innen finansielle tjenester, men med en voksende brukerbase utvikler de tydeligere verdiforslag for handel, både for forbrukere og forhandlere.

– Som del av trenden med «Open Banking», er det grunn til å tro at tjenestene vil fortsette å bygges ut videre, men ikke nødvendigvis som konkurrenter til handelen. De [Paypal, Revolut og Klarna] har lykkes med være vekstpartner for den digitale handelen, samtidig som det utløser et mulighetsrom for å etablere egne handelsplattformer og sikre større andel av inntektene i verdikjeden, sier Lervik videre.

– Vi ser at vi får nye forretningsmodeller som er svært datadrevne. Med maskinlæring og algoritmer gir det mulighet for å lære ganske utrolige ting om hver av brukerne, hvis de godkjenner at all data skal gå gjennom den appen, sier professor i strategi ved OsloMet, Karl Joachim Breunig til Finansfokus.

Særlig Klarna kjenner vi godt til i Norge, men PayPal er også veletablert her hjemme. I tillegg blir bruk av Apple Pay mer og mer utbredt. Vipps og EU er bankenes fremste våpen i denne kampen. Vipps må fortsette å skape gode opplevelser for kundene her hjemme, samtidig som de prøver seg i Europa.

Bits-sjef Eivind Gjemdal sier i podkasten at en konsolidering av europeiske betalingstjenester ligger i lufta, og at EU har tunge prosesser for å samle en storpolitisk «drive» på dette feltet for å unngå en monopol-situasjon fra de store internasjonale selskapene.

Så vi anbefaler å følge med ekstra nøye neste år, slik at Norge og bankene også i årene fremover eier noe av informasjonsflyten.

 

Kilder: Finanslunsj, Finansfokus

Leave a Reply