Innovasjon

Klarna lanserer superapp og lanserer ny strategi for å imøtekomme kritikken rundt BNPL

Klarna følger i Paypals fotspor og lanserer sin versjon av en «super-app». Målet med en «super-app» er å samle flere tjenester i én app.

I Klarnas tilfelle gjelder dette området netthandel, og innebærer blant annet at man nå kan bruke Klarnas betalingsløsning i nettbutikker som ikke har Klarna som en tilgjengelig betalingsløsning, få gode «deals», få beskjed om priskutt, håndtere betaling og å følge sporing av pakker.

I tillegg lanserer de det de kaller et virtuelt engangskort, som auto-fyller inn engangs- kortinformasjon ved handel.

Fra Klarna: How to use a one time card:

1. Shop at any online store (also those who are not integrated with Klarna) in the Klarna app
2. Find what you love and add it to your basket
3. Press the pink ‘pay with K’ button
4. Create a one-time card for the value of your purchase
5. Choose to pay later and review your plan
6. Copy and paste your one-time card details into the checkout
7. Done

Next generation shopping: Klarna reveals the only shopping app consumers need

Som vi har skrevet om tidligere har Klarna vært under kritikk for sin BNPL-løsning (Buy now, pay later), hvor det har blitt beskrevet mørketall for antall inkassosaker.

Nå kommer Klarna med en ny strategi som skal motvirke dette med «et rosa, bærekraftig betalingskonsept i en mobilapp som skal gjøre brukeren veldig fornøyd».

Ifølge lederen for den norske delen av Klarna, Geir Østby, gir endringene allerede nye resultater. Antall purregebyr og inkassosaker er på vei nedover, og målet er null. Klarna har koblet inn begreper som bærekraft og klima, og kundene skal føle en form for finansielt velbehag, “financial wellness”, melder Finansfokus.

– Klarnas kunder sier at bedre verktøy, mer informasjon og oppfølging vil redusere omfanget av purregebyr, forteller Østby.

Den globale, svenske betalingskjempen Klarna brukes av 90 millioner kunder som handler i 250 000 nettbutikker og mange fysiske butikker over tre kontinenter og 17 markeder. I løpet av to år har selskapet fått 20 millioner brukere i USA.

Klarna har 90 millioner brukere og er tilgjengelig i 250 000 nettbutikker. Til sammenligning har Vipps i Norge 4 millioner brukere og er tilgjengelig i 10 000 nettbutikker. Nye nordiske Vipps vil få rundt 11 millioner brukere, mens PayPal har 325 millioner brukere.

Klarna satser på finansielt velbehag – FinansFokus

 

Kilder: Klarna, Finextra, E24, Finansfokus, Vipps

Leave a Reply